11 Uudet taivaat

2. Pietarin kirje, luku 3:

Uudet taivaat ja uusi maa

8. Tämä yksi älköön kuitenkaan olko teiltä salassa, rakkaani: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.

9. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, vaikka jotkut luulevat hänen viivyttelevän, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan. Hän ei näet tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyisivät.

10. Mutta Herran päivä tulee kuin varas. Silloin taivaat katoavat pauhinalla ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, maa palaa ja kaikki, mitä siihen on tehty(4).

11. Koska tämä kaikki näin hajoaa, millaisia teidän tuleekaan olla pyhässä elämässä ja jumalanpelossa

12. odottaessanne ja jouduttaessanne Jumalan päivän tuloa, tuon päivän, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat.

13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.

 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: 2Piet. 3:8-13)

 

8. Tämä jae viittaa Ps 90:4:ään. Sana korostaa sitä, että Herra on ajan yläpuolella. Pietari ei sano hänen olevan ajaton, vaan että hänen suhtautumisensa aikaan ei suinkaan ole sama kuin meidän. Meistä yksi päivä vaikuttaa lyhyeltä ajalta ja tuhat vuotta sangen pitkältä. Hänelle yksi päivä on niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä. Pietari ei sano, että yksi päivä "on" tuhat vuotta, vaan "niinkuin", ikään kuin. Laskimmepa me millä tavoin hyvänsä, Jumala on laskutapamme yläpuolella. Sana, jonka mukaan tuhat vuotta on niinkuin yksi päivä, ymmärrettiin juutalaisessa apokalyptiikassa siten, että koko maailman kulku käsittäisi yhden viikon. jossa on seitsemän päivää, ja jokainen päivä vastaisi tuhatta vuotta. Nämä ajatukset saivat jonkin verran jalansijaa kristittyjen parissa ja niitä esiintyy esim. Barnabaan kirjeessä.

 

9. Herra ei muuta aikatauluaan. Pilkkaajat puhuvat rata lupausta vastaan (j. 4), mutta heidän ivastaan huolimatta se tulee toteutumaan (j. 13). Nämä "muutamat" ovat juuri pilkkaajia, ja on vaara, että he saavat kristitytkin levottomiksi. Herran viipyminen osoittaa hänen olevan pitkämielinen. Hän käyttää aikaa toteuttaakseen suunnitelmansa. Aika on hänelle toisarvoista, se palvelee vain hänen jumalallisten suunnitelmiensa toteuttamista.

 

10. Tässä puhutaan sekä "Herran päivän" aikakaudesta että sen seuraamuksista. Se ei tule minkään maailmassa tapahtuvan seurauksena, vaan se on suvereeni Jumalan teko. Varas tulee odottamatta ja ilmoittamatta. Näin on myös tämän tapahtuman laita. "Alkuaineet" voi tarkoittaa taivaankappaleita, aineksia, joista taivas on pantu kokoon. Jeesus mainitsi, että taivas ja maa katoavat (Mark 13:31). Mutta sana voi tarkoittaa myös mikrokosmosta, alkuaineita, joista kaikki on syntynyt. Herran päivä, tuomion päivä, tulee äkkiä ja odottamatta. Mutta Jeesuksen tulemuksen päivä ei tule yllättäen kuin varas niille, jotka odottavat häntä, vaikka he eivät tiedäkään päivää eivätkä hetkeä. Hänen omansa ovat nimittäin valmistautuneet ottamaan hänet vastaan. Vrt. Luuk 21:34; 1 Tess 5:4.

 

11. Apostoli liittää lopun aikaa koskevaan opetukseensa kehotuksen ja varoituksen. Hän kehottaa käytännön kristilliseen elämään, joka merkitsee myös vilpitöntä odottamista oikealla tavalla. Totuus lopun ajasta ja kutsu pyhitettyyn elämään liittyvät läheisesti toisiinsa. Herran tulemuksen odotuksen tulee aina kannustaa kristittyä elämään oikein Jumalan edessä. "Jumalisuus" merkitsee kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan ja halua noudattaa hänen sanaansa.

12. Sen lisäksi, että odotamme Jumalan päivän tulemista, meidän tulee myös jouduttaa sitä. Se tapahtuu rukoilemalla Jeesuksen opetuksen mukaisesti: »Tulkoon sinun valtakuntasi» (Matt 6:10), julistamalla (Matt 24:14) sekä kääntymällä ja tekemällä parannuksen. Valvominen, josta Jeesus muistutti tässä yhteydessä, ei siis merkitse toimettomuutta, vaan se edellyttää tekoja. Herran tulemuksen aika liittyy tietyssä määrin seurakunnan tilaan, ja me voimme, merkillistä kyllä, jouduttaa sitä.

13. Lupaus uudesta elämästä maailmassa, joka on täynnä vanhurskautta, rohkaisee meitä edelleen pyrkimään pyhitettyyn elämään ja jumalisuuteen. Riippumatta siitä, mitä vaikeuksia ja ongelmia kohtaamme tässä maailmassa, tulevaisuuden maailmassa vallitsee Jumalan vanhurskaus. Vrt. Jes 65:17 ss.; 66:22; Ilm 21:1. Tämän ymmärtävän on helpompi kestää täällä vääryyttä. Herran päivä merkitsee tuomiota pahuudelle ja riemuvoittoa Jumalan valtakunnalle. Uudistuneessa maailmankaikkeudessa syntiinlankeemuksen vaikutuksien sijaan tulee ennalleen asettamisen kirkkaus. Silloin Jumalan tahto tapahtuu maan päällä niin kuin taivaassa.

 

Sivun alkuun