04 Kaiken ydin
Jeesus on kaiken ydin, perustus ja päämäärä. Hän rakasti ja rakastaa meitä jokaista.
Jeesus palaa jälleen, ei enää Betlehemin seimeen eikä Golgatan ristille, vaan hän tulee pyhänä kirkkauden maailman valtiaana. Mutta jo nyt saamme nähdä omin silmin hänen valtasuuruuttaan. Saamme kuulla hänen sanojaan, nähdä hänen tekojaan, tuntea hänet omana persoonanaan. Saamme kokea hänen rakkauttaan – hänen, joka rukoilee aina puolestamme ja ilmaisee itseään omilleen. Hän on Jumala, joka puhuu, ei vaikene.
Joskus tuo puhe tulee salatulla tavalla. Usein se, mikä näyttää mitä synkimmältä ja pimeimmältä, onkin juuri johdatusta, uusi ovi, uusi mahdollisuus. Purtsi Purhonen on sanonut: ”Epäonnistumiset ovat usein väärinkäsitettyjä uuden elämän mahdollisuuksia.” En kuitenkaan halua enkä voi selittää tällä kaikkia koetuksia ja ongelmia. Kun Yhdysvalloissa tapahtui suurten evankelistojen lankeemuksia, jotkut kiinnittivät autojensa puskureihin tarroja: Jeesus ei koskaan epäonnistu.
Ilmestyskirja 19: 11. Valkoinen hevonen ja sen ratsastaja
Minä näin taivaan avoinna: valkoisen hevosen, jonka selässä oli istuja. Hänen nimensä on Uskollinen ja Totuudellinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaasti.
12. Hänen silmänsä olivat kuin tulen liekki, hänen päässään oli monta kruunua, ja häneen oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse.
13. Hän oli pukeutunut vereen kastettuun viittaan, ja hänen nimensä on Jumalan Sana.
14. Häntä seurasivat valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot pukeutuneina valkoiseen, puhtaaseen pellavavaatteeseen.
15. Hänen suustaan lähtee terävä miekka, jotta hän löisi sillä kansoja. Hän paimentaa heitä rautaisella sauvalla ja polkee Jumalan, Kaikkivaltiaan, vihan kiivauden viinikuurnan.
16. Hänellä on viitassaan ja kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra".
Sivun ajatukset ovat edesmenneen evankelistan Tuomas Jäntin kirjasta; Totuuden hetkiä.
Selvitys Raamatun jakeisiin:
(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Ilm. 19:11-16)
11. Tässä ei avata ainoastaan ovea, kuten 4:1:ssä, tai pyhäkköä, kuten 15:5:ssä, vaan koko taivas, Voittoisa Messias ilmestyy kirkkaudessaan ja kunniassaan taistellakseen petoa, väärää profeettaa ja kaikkia näiden seuraajia vastaan. Johannes kuvailee kuninkaan saapumista hyvin yksityiskohtaisesti. "Valkoinen hevonen" on voiton ja voitonriemun symboli. Valkoisella hevosella ratsastavan nimi ilmaisee millainen hän on: uskollinen ja totinen. Hän on vanhurskas kaikissa teoissaan, tietysti myös tuomioissaan, samoin kuin sotiessaan.
12. Silmiä kuvaillaan samalla tavalla kuin 1:14:ssä ja 2:18:ssa. Hänen päänsä monet kruunut kuvaavat hänen koko maanpiirin ja kosmisen maailmankaikkeuden yli ulottuvaa hallitusvaltaansa. Ei ollut harvinaista, että kuninkailla oli tähän aikaan monta kruunua. Se oli merkki siitä, että he hallitsivat monia maita. Nyt saapuu koko maailman kuningas. Se hänen nimistään, jonka vain hän itse tuntee, on ollut monien arvelujen kohteena. Eräs asia on varma - hänen nimeensä kaikki polvet joutuvat notkistumaan ja kaikkien on tunnustettava hänet Herraksi (Fil 2:9-11). Ajatuksena saattaa tässä olla, että hän on tutkimaton. Hänen olemuksestaan voi aina löytää uusia puolia.
13. Jos myös Jes 63:3 tarkoittaa tätä, ei kysymys voi olla hänen omasta verestään. Siinä tapauksessa hänen vihollistensa veri on värjännyt hänen vaatteensa punaisiksi. Mahdollisesti Jesajan kirjan profetia tarkoittaa myös samaa kuin j. 15. Jeesusta kutsutaan "Jumalan Sanaksi" muissakin Johanneksen kirjoituksissa (vrt. Joh 1:1; 1 Joh 1:1). Jotkut ovat sitä mieltä, että tämä on se salattu nimi, johon viitataan edellisessä jakeessa, mutta tämä käsitys ei tunnu vakuuttavalta, koska salattua nimeähän ei tuntenut kukaan muu kuin hän itse. Pelastaja on myös tuomari. On erittäin sopivaa kutsua häntä Jumalan Sanaksi, kun hän nyt lähtee liikkeelle, kuten tässä.
14. Johannes on aikaisemmin puhunut eräästä taivaan sotajoukosta, nimittäin enkeliarmeijasta (12:7). Ne enkelit, jotka olivat valmiit palvelemaan Kristusta hänen lihansa päivinä (Matt 26:53), lähtevät nyt taisteluun hänen kanssaan, mutta silloin hän ei halunnut niiden apua. Hän voitti yksin. Pyhien mainittiin aikaisemmin seuraavan Karitsaa (14:4), ja samoin taivaan sotajoukot seuraavat päällikköään tämän lähtiessä taisteluun. Koko sotajoukko koostuu ratsuväestä. Mitään ei mainita siitä, että he kantaisivat aseita. He ovat pukeutuneet hohtavan valkoiseen pellavaan, kun taas sotajoukkojen komentajalla on verta vaatteissaan.
15. Kristuksen suusta lähtevä terävä miekka on Jumalan sana (Hebr 4:12). Se ilmaisee vallan ja voiman, joka on Kristuksen sanoissa, ja sanallaan hän voittaa vihollisensa täydellisesti. Vrt. Jes 11:4. Hänen ehdoton valtansa ja herrautensa ilmenee myös siinä, että hän hallitsee rautaisella valtikalla (vrt. 2:27; 12:5). Nyt tapahtuu Ps 2:n ennustuksen lopullinen täyttymys. Pojalle on luovutettu tuomiovalta. Se, että hän polkee Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan, puhuu täydellisestä voitosta, joka on saavutettu vihollisista. Vrt. Jes 63:1 ss.
16. Tässä jaksossa mainitaan jo neljäs nimi Kristukselle. Ensimmäinen (j. 12) on tuntematon muille, toinen ilmaisee muutamia hänen ominaisuuksiaan hänen ystäviensä silmin (j. 11), kolmas puhuu hänen jumaluudestaan (j. 13) ja tällä nimellä Kuningasten Kuningas ja herrain Herra hänet tullaan tuntemaan kautta koko maailman. Uskova tuntee jo hänen kaikkivaltiutensa. Sama arvonimi mainitaan myös 17:14:ssä. Vrt. 1 Tim 6:15 ja Dan 2:47.